Bindweefsel techniek

Ook bekend als Bindweefsel-/Periost massage

Spinale Segment Therapie - Bindweefsel Periost massage

Spinale Segment Therapie is een reflexzône therapie waarbij door bindweefsel- en/of periost (botvlies) behandelingen invloed uitgeoefend wordt op (dieper/verder gelegen) weefsels via de zenuwen.

Bindweefsel massage behoort tot de zogenaamde reflectoire therapieën.
D.w.z. het hele (volwassen) lichaam is door middel van zenuwen verbonden met het bindweefsel. Dit bindweefsel verandert als gevolg van storingen en dit wordt dan zichtbaar op de rug.

Door het prikkelen van de zenuwen kan men organen, spieren, gewrichten etc. behandelen. Indirect dus ook de plaatsen die te pijnlijk zijn om rechtstreeks aan te raken. Doordat het bindweefsel zo nauw verbonden is met de zenuwen is deze behandeling overigens niet geheel pijnvrij.

Bij een storing in de organen kan men in het bindweefsel afwijkingen waarnemen. Bijvoorbeeld: een maagklacht gaat veelal gepaard met verhoogde spanning links aan de rug t.h.v. de 10e borstwervel, een spanningsvergroting rechts aan de rug en rond het rechter schoudergebied wijst niet zelden op een verstoorde galblaasfunctie.

Periost behandeling is de meest pijnlijke variant. Deze kan o.a. gebruikt worden om het herstel van een gebroken/geblesseerd bot te bevorderen en/of de zgn. ‘rest-pijn’ na een breuk te verminderen/weg te nemen.

Spinale Segment Therapie kan puur als reflexzône therapie toegepast worden, maar ook als toevoeging gebruikt worden bij bijvoorbeeld sportmassage of klassieke massage.

In overleg met de masseur kan een beroep gedaan worden op de Spinale Segment Therapie. Hiervoor werkt de masseur volgens de richtlijnen en eisen van Prevenzis, zoals ze gesteld worden voor het diploma Spinale Segment Therapie.