Facebook Twitter Gplus LinkedIn Google Maps E-mail RSS
magnify
Home Voeding

Voeding

Een juiste zuur-base balans is essentieel voor een optimale gezondheid en een blijvend resultaat!

Op deze pagina krijgt u binnen 5 minuten basis inzicht in wat de zuur-base balans is in het lichaam en waarom deze zo belangrijk is. Daarnaast ontvangt u uitleg in enkele basisprincipes en stappen die u kunt ondernemen voor het behalen en behouden van een lichaam zonder pijn en triggerpoints.

Vraag: Ooit gehoord van het belang van de juiste zuur-base balans in uw lichaam? (Zo ja, past u de principes ook daadwerkelijk toe?)

“Dit leerde ik niet bij de biologieles of bij de klassieke massage opleiding. Desondanks is er veel wetenschappelijk onderzoek en zijn er talloze boeken gepubliceerd waaruit blijkt dat een juiste zuurgraad één van de meest genegeerde en belangrijke pijlers voor gezondheid is. Mijn ervaring leert dat dit ook een enorme bijdrage levert aan een succesvolle behandeling van triggerpoints.”

Wist u dat…?

De juiste zuurgraad van uw bloed op pH 7.365 hoort te zijn, en dat deze waarde in feite nog belangrijker is dan de lichaamstemperatuur? Bovendien is het zo dat als u wilt dat u triggerpoints snel weg gaan en ook weg blijven, u zeer waarschijnlijk aan de slag zult moeten met het verbeteren van de zuur-base balans?

Sterker nog…

Als u bij MassagePraktijk Masseurs onder behandeling wilt (blijven), dan is het aanbevolen dat u deze pagina leest en dat u aan de slag gaat met uw zuur-base balans!

Een te zuur lichaam is namelijk een belangrijke factor in het ontstaan en blijven bestaan van triggerpoints, chronische pijn en degeneratieve (ouderdoms) ziekten. In dit artikel gaan we het vooral hebben over de zuur-base balans in relatie met voeding. De leefstijl en het dieet wat hier bij hoort, wordt ook wel een Alkaline Leefstijl genoemd. ‘Alkaline’ is een ander woord voor ‘basisch’ en is het tegenover gesteld van ‘zuur’.

De zuurgraad van het lichaam en dus met name de zuurgraad van het bloed, is volgens vele experts dus in vele opzichten de meest belangrijke variabele in ons lichaam. De zuurgraad wordt gemeten op een schaal van 0 tot 14, wat we ook wel de pH schaalnoemen. ‘pH’ staat voor potentieel aan Hydrogenium (waterstof) ionen. Wellicht was de term u al kent van bijvoorbeeld uw aquarium, vijver of cosmeticaproducten zoals shampoo of lotion.

Een pH waarde dichtbij de 0 is zo zuur dat het een gat in staal kan branden, een zuurgraad dicht bij de 14 is ontzettend ‘basisch’ of ‘alkalisch’. Een pH waarde van 7 wordt ook wel ‘pH neutraal’ genoemd. Zuiver water heeft een pH waarde van 7.

Ons lichaam is over het algemeen alkaline.

De pH waarde van ons bloed dient dus 7.365 te zijn, wat dus enigszins alkalisch is. Wanneer uw bloed een tiende af wijkt, kunnen er degeneratieve (‘ouderdoms’) verschijnselen of ernstige ziekten ontstaan. Bij een waarde van onder de 6.8 of boven de 7.8 functioneert uw lichaam haast niet meer en zult u mogelijk overlijden. Dat laatste lijkt me sowieso geen goed plan.

Om te overleven zal uw lichaam evenals bij de lichaamstemperatuur er ALLES aan doen om deze pH waarde van het bloed optimaal te houden. Om het bloed op deze 7.365 te houden, bezit ons lichaam gelukkig allerlei methoden om dit te kunnen controleren. Zo bezit ons lichaam buffers van alkaline mineralen, die er voor zorgen dat de zuren kunnen worden geneutraliseerd.

Enkele van deze alkaline mineralen zijn bijvoorbeeld calcium en magnesium. Echter, deze buffers van mineralen raken bij de meeste mensen al vrij snel uitgeput door onze leefstijl en gewoontes, met name door de drie hoofdfactoren van verzuring, namelijk: stress, (slechte) ademhaling en voeding.

De reden waarom zo’n kleine verandering van een paar tienden trouwens zo’n desastreuze gevolgen kan hebben, heeft te maken met de manier waarop de pH waarde wordt berekend. De pH schaal is namelijk logaritmisch opgebouwd, wat inhoudt dat een pH6 dus 10 x zo zuur is als een pH7. Een pH5 is 100 x zuurder dan een 7 en een pH4 dus 1.000 x zo zuur als een 7. Ter illustratie: een glas cola heeft een pH van tussen de 2 en de 3, wat dus betekent dat het in het meest gunstige geval een cola-tje nog altijd veel meer dan 10.000 x zo zuur is dan uw bloed!

Enkele voedingsmiddelen die een sterk tot behoorlijk sterk verzurend effect hebben op ons lichaam zijn onder andere: frisdrank, alcohol, (niet-rauwe) zuivel, brood, vlees en suiker.

Wat gebeurt er als we meer zuren naar binnen werken dan dat onze natuurlijke buffers aan kunnen?

Sneller last van triggerpoints en stijve spieren.

Wanneer er teveel zuur binnen komt dan wat onze maag kan neutraliseren, is ons lichaam gedwongen om alkaline mineralen zoals calcium, magnesium en kalium te gaan gebruiken uit andere ‘minder belangrijke’ lichaamsdelen. In de praktijk betekent dit dat het bloed calcium uit de botten gaat onttrekken om zelf haar juiste pH waarde te kunnen behouden. Dit zal op de langere termijn resulteren in osteoporose (botontkalking). De magnesium en kalium wordt deels uit spierweefsel gehaald, waardoor we dus sneller last krijgen van triggerpoints en stijve spieren.

Een veelgebruikte buffermethode van het lichaam is om het zuur om te zetten in een vaste vorm en op te slaan in vet, (waaronder cholesterol) en kristalvorming (zoals bij nierstenen). Het vet redt in feite uw leven! Wanneer u geen aanleg hebt om vet op te slaan, wil het zuur door uw huid naar buiten en zal u sneller last krijgen van uw huid. Denk hierbij aan acne, eczeem, een droge huid en vooral op latere leeftijd de bekende rimpelvorming.

Enkele (andere) voorbeelden die behalve alle (pijn)klachten vanuit triggerpoints eveneens wetenschappelijk aangetoond gelinkt worden aan verzuring zijn: overgewicht, hartfalen, diabetes type II, jicht, kanker, acne, hoofdpijn, vermoeidheid, fibromyalgie, artritis, allergieën, PMS, lupus, brandend maagzuur en hoog cholesterol. Belangrijke opmerking: een hoog cholesterol is niet de oorzaak van klachten, maar een gevolg van verzuring. Doe uw eigen onderzoek met betrekking tot de nadelen van cholesterolverlagers.

Wanneer we ons voor dit moment even focussen op de voeding, zal het u waarschijnlijk niet verbazen dat het volgende lijstje de meest verzurende producten zijn: enkelvoudige suikers, transvetzuren, gist, (niet rauwe) zuivel, alcohol, cafeïne, bewerkt voedsel, medicijnen etc..

Deze zuren vinden we in de praktijk terug in producten zoals: Niet vers en rijp geplukt fruit zoals onze bananen en appels, frisdrank, snoep, ketchup, sojasaus, siroop, eieren, pizza,chips, aardappelen, friet, taart, koekjes, magnetronvoedsel, brood, pasta, kaas, yoghurt, gepasteuriseerde melk, (vooral rood) vlees, koffie, ijs, tequila, bier, wijn, maar dus ook in pijnstillers, medicijnen, antibiotica, een superfrikadel speciaal en andere ‘voedingsmiddelen’ waarvan u wellicht al van gehoord hebt dat ze evenals sigaretten ook niet goed voor u zijn… en dus ook niet voor uw zuurgraad.

Zoals u op de afbeelding kunt zien bestaat onze ‘schijf van vijf’ uit ongeveer 90% zuur makende producten(!). Dit is objectief meetbaar. Er blijft dus niks meer over om te eten, zou je denken. Het advies van de meeste autoriteiten op dit gebied zoals Dr. Robert O. Young of Dr. Joel Fuhrman luidt om uw maaltijd slechts voor uit 20-30% zuur makende producten te laten bestaan.

Wellicht kunt u nu ook een inschatting maken van voedingsmiddelen die een ontzurend, oftewel een alkalisch effect hebben op ons lichaam. Zeer verrassend zijn dat producten zoals verse salades, bladgroenten, onkruid, koolsoorten, grassen, algen, zeewier, suikerarme fruitsoorten zoals citroen, limoen, tomaat, kokosnoot en avocado, maar ook omega oliën, noten, zaden en sommige volkoren of gekiemde producten zoals alfalfa, boekweit, quinoa of spelt. Veelal gaat het om de verse, waterrijke producten met een hoge voedingswaarde.

Wat maakt een product zuur of alkaline?

Wanneer een voedingsmiddel rijk is aan alkaline mineralen, zoals magnesium, calcium, kalium (=potassium) of natrium (=sodium) dan is het waarschijnlijk dat het een alkaline effect heeft op ons lichaam.

MAAR: ongeacht het aantal alkaline mineralen, wanneer het 1 van de onderstaande ingrediënten of kenmerken bevat, is het waarschijnlijk zuurmakend:
– suiker
– schimmel (zoals kaas)
– gist (zoals brood)
– onrijp geplukt
– is bewerkt of in de magnetron bereid

Dit houdt helaas ook in dat bijvoorbeeld veel onrijp geplukt en zelfs het meeste biologische fruit over het algemeen een verzurend effect heeft op ons lichaam als gevolg van het hoge ‘overbodige’ suikergehalte en het feit dat de meeste vruchten niet meer echt ‘vers’ zijn. Dit in tegenstelling tot het rijpe fruit wat normaal gesproken vers geplukt nog ‘gezonde / essentiële’ suikers (polysachariden) bevat.

Het combineren van fruit met verse bladgroenten met bijv. water met een pH van 9.5 water neutraliseert gelukkig al snel de verzuring.

LET OP: Ook het koken van groenten zorgt in veel gevallen voor een sterke vermindering van het basisch makende effect, en sommige alkalische voedingsmiddelen veranderen door het verhittingsproces in verzurende producten!

Nogmaals: het lichaam kan maar een beperkte hoeveelheid verzuring zelf neutraliseren zonder het verlies van mineralen. Het bloed mag geen tiende afwijken van de 7.365 en zal extreme maatregelen nemen om vooral verzuring te voorkomen. Dit gaat ten koste van de rest van het lichaam, waardoor belangrijke mineralen uit ‘minder belangrijke’ lichaamsdelen zoals uw botten en spieren worden gehaald. Deze gebieden worden vervolgens zuurder, wat een groeibodem vormt voor bacteriën, schimmels en andere micro-organismen.

Een verstoring in de zuur-base balans heeft dus zowel op de korte termijn alsmede op de langere termijn een mega impact op onze gezondheid, niet alleen op onze triggerpoints.

De invloed van stress

Energieblokkades zoals negatieve emoties en stress dragen hier bovendien allen aan bij. Uit klinische bloedonderzoeken van Dr. Young blijkt ook dat emoties ongeveer een dubbel zo sterk effect hebben op ons bloed en onze gezondheid, dan dat elk ander voedingsmiddel kan hebben. Het verkrijgen van emotionele balans is dus ook een essentiële variabele voor een goede gezondheid.

Zuurstof zorgt voor ontzuring. Wat dat betreft hadden ze het beter ‘ontzuurstof’ mogen noemen. Hoe dan ook: de ademhaling is een belangrijke bepaler voor de zuur-base balans.Een diepe buikademhaling waarbij veel zuurstof binnenkomt, zorgt voor ontzuring, terwijl een oppervlakkige ademhaling minder effectief werkt. Wanneer ons lichaam te zuur is, bijvoorbeeld ook tijdens het sporten, gaan we wel sneller ademhalen om zodoende zoveel mogelijk zuurstof binnen te krijgen. Wanneer ons lichaam te basisch is, gaan we oppervlakkiger op minder ademen, waardoor de zuurgraad weer toe neemt.

Lichaamsbeweging

Ook lichaamsbeweging is absoluut essentieel onderdeel van de succesformule naar een lichaam dat de juiste zuur-base balans kan handhaven. Als u dus niet regelmatig sport/beweegt kun u een goede gezondheid wel vergeten! Het bloed en lymfevocht dat door ons lichaam pompt, helpt de afvalstoffen weg te werken en de (ont)zuurstof en voedingsmiddelen naar de cellen te brengen zodat deze optimaal functioneren. Wanneer dit onvoldoende gebeurt, blijven zure afvalstoffen hangen in het lichaam en ontstaan er plaatsen met een zuurstoftekort. Uit recente wetenschappelijke studies van o.a. Dr. Jay Shah blijkt dat dit bij triggerpoints van toepassing is. Een zuurstoftekort zorgt vervolgens weer voor nog meer afvalstoffen en dus ook voor nog meer verzuring…

Hoe dan ook: alleen triggerpoints masseren/dry needlen is meestal niet genoeg! Dat is een soort van dweilen met de kraan open.

Wat ik aanraad om te doen:

Enkele eenvoudige praktische suggesties die iedereen toe kan passen:

Lees u in m.b.t. de zuur-base balans. Lees onze gratis folder (verkrijgbaar in mijn praktijk) en bezoek websites zoals deze van AlkaVitae (klik op het plaatje): Alka Tabs

1) Drink (veel) Alkaline green drinks (klik op het plaatje):
Alka Greens
of speciale thee:
Alka Thee
lauw water met citroensap en rooibos of kruidenthee, minder koffie, ‘gewone’ thee en alcohol en stop volledig met fruitsap uit een pakje en andere frisdrank, vooral het drinken van cola is desastreus. Een ‘Green Drink’ is bijv. ook een schepje gedroogde grassen, algen en groenten in een glas water.

2) Zorg er voor dat u alkaline water drinkt. Dit kan o.a. met behulp van pH druppels (klik op het plaatje):

Alka Druppels

Belangrijk: voordat u hier drastisch mee aan de slag gaat, raadpleeg dan eerst iemand die daar verstand van heeft.

3) “Ontbijt als een Koning, (maar dan als eentje die aan het sapvasten is), lunch als een Prins en diner als een Knecht.”

Mijn suggestie is om een ontbijt te kiezen met een hoge voedingswaarde, maar die wel gemakkelijk te verteren is. Om mee te beginnen, start met het toevoegen van bijv. een liter versgeperst groentensap als ontbijt. Tot 11.00 uur is ons lichaam namelijk hoofdzakelijk bezig met het afvoeren van afvalstoffen. Vind u dat te drastisch? Neem dan een groene smoothie!

Voorbeeld groene smoothie: doe een hand vol verse biologische rauwe bladspinazie, een biologische selderijstengel, een banaan en een avocado of mango in de blender. Vul de blender aan met biologische amandel/rijst/haver/hazelnoot/kokosnoot melk of water, tot op de hoogte van waar uw groenten en fruit zitten.
Vervolgens: oren dicht, eventjes blenden en smullen maar! In dit geval zal de smaak van fruit overheersen en heeft u een heerlijke voedingsrijke maaltijd! Belangrijk: niet elke dag spinazie! Wissel af met bijv. postelijn, snijbiet, veldsla of komkommer (wat botanisch gezien ook een fruit is).

4) Lunch met een machtige salade, inclusief avocado en noten, etc., in plaats van een lunch van uitdrogende, verzurende boterhammen of crackers met ongezond beleg. U kan bijv. ook zelf boekweitwraps maken en hier uw salade in doen.

5) Snack tussendoor op (geweekte) rauwe amandelen, cherry tomaatjes, selderijstengels, wortelen of een mix van zaden zoals pompoen, lijnzaad, sesam en zonnebloem,  of drink een beetje van de groene smoothie die u eerder gemaakt hebt. Vaak beter nog: drink een liter water als u honger hebt. Veel mensen krijgen namelijk honger wanneer ze dorst hebben…

6) Als u het helemaal goed wilt doen: Laat een maaltijd bij voorkeur bestaan uit ten minste 80% alkaliserende en ‘levende / verse’ producten. Kies ook absoluut voor biologisch.

7) Ga in ieder geval Sporten/bewegen/wandelen: een simpele goedkope suggestie is: rebounden (springen op een mini-trampoline) Dit is beter voor uw conditie dan hardlopen, minder blessuregevoelig en versterkt uw lymfestroom om de afvalstoffen weg te voeren met de factor 20. Wilt u graag vet verbranden dan is de bekende 7-minuten workout (te vinden op internet) een hele effectieve bewegingscyclus die heel eenvoudig thuis kan worden uitgevoerd.

Wanneer u een triggerpoint behandeling wilt ondergaan, stellen wij als voorwaarde dat indien u chronische klachten heeft, sowieso aan de slag gaat met het verbeteren van de zuur-base balans. Dit maakt onder andere de kans op eventuele napijn veel kleiner, waardoor er tijdens een behandeling meer spieren soepel gemaakt kunnen worden.

Een leefstijl aanpassing kan afhankelijk van de ernst van de klacht varieren tussen het drinken van water + citroensap in plaats van frisdrank, tot het drastisch veranderen van het voedingspatroon en/of het ontwikkelen van andere gezonde gewoontes in het geval van ernstige, chronische complexe klachten.

8) Belangrijke aanbeveling: stop echt a.u.b. met het drinken van frisdrank. Dit heeft op veel gebieden een grotere negatieve impact dan roken, maar is gelukkig ook gemakkelijk te elimineren. Cola is trouwens van alle frisdranken het meest verzurend, en ja, ook de ‘light’ of ‘zero’ versie is bijzonder verzurend.

9) Gelukkig is het niet alleen maar het verbeteren van de voeding, stress, ademen en lichaamsbeweging wat ontzuurt. Ook andere dingen zoals: liefde, luisteren naar zachte muziek en lachen zorgen voor een ontzuring van het lichaam. Zorg dat u hier dus voldoende van ‘binnen’ krijgt. Download of koop audioprogramma’s van Louise Hay en zet deze op uw iPod / MP3 speler.

10) Tot slot: De ervaring leert dat de meeste mensen snelle en extreme veranderingen niet vol kunnen houden. Mijn suggestie: Kies daarom wat voor u prettig en haalbaar voelt en ga niet lukraak experimenteren. Er zijn voldoende informatieve boeken, artikelen en video’s met lekkere recepten, DVD’s, online cursussen etc. met eenvoudige stappenplannen.

Tip; begin eens eenvoudig en ontspan met een ontzurings bad (klik op het plaatje):
Alka Bad

Meer vragen hieromtrent?

Stel uw vraag via onderstaand formulier:

Geef een reactie